Kwaliteit en professionalisering

Het leveren van kwaliteit zit in het DNA van onze medewerkers. Het verbeteren van onze kwaliteit is een continu proces én een verantwoordelijkheid voor iedereen binnen de Auditdienst Rijk. We werken doorlopend aan het verbeteren van onze vaktechnische kwaliteit en stimuleren professionele en persoonlijke ontwikkeling van onze collega’s. 

Borging van kwaliteit en onafhankelijkheid

De onafhankelijkheid van de Auditdienst Rijk is een randvoorwaarde om het werk te kunnen doen. Daarom zijn onze medewerkers verplicht zich te houden aan:

De regels van deze beroepsorganisaties vormen de basis van ons kwaliteitsstelsel. Deze regels zijn overigens afgeleid van internationale standaarden. Meerdere medewerkers van de Auditdienst Rijk leveren een actieve bijdrage aan het bestuur en de werkgroepen van deze organisaties, bijvoorbeeld voor de verdere ontwikkeling van deze standaarden.

Ontwikkeling van de medewerkers

Om kwaliteit te leveren en maatschappelijk relevant te zijn, hebben auditors een permanente educatieplicht. Vanuit de Auditdienst Rijk stimuleren we kennisdeling gedurende het hele jaar. Naast het deelnemen aan uitdagende onderzoeken zijn instrumenten hiervoor onder andere het opleidings- en traineeprogramma, interne kennisbijeenkomsten en het extern uitdragen van onze kennis.

Periodieke kwaliteitstoetsing

Naast een beroepsorganisatie zijn de NBA, IIA en NOREA een branchevereniging voor accountantskantoren en interne auditafdelingen. In opdracht van deze organisaties wordt periodiek het kwaliteitssysteem van de Auditdienst Rijk getoetst. Door al deze kwaliteitsmaatregelen is de Auditdienst Rijk in staat om een proactieve bijdrage te leveren aan de kwaliteit van de Rijksoverheid met onderzoek naar sturing, beheersing en verantwoording.